Přeskočit na hlavní obsah

Výběr pneumatik

Pokud vybíráme pneumatiky pro svůj vůz, je nutné dodržet tři následující aspekty:

1. Objektivní

schválení vozidla do provozu

tzn. při výběru pneumatiky je prioritním kritériem velký technický průkaz, kde jsou uvedeny údaje o pneu povolených pro Váš vůz, a to:

  • rozměr pneu (např.: 165/70 R 14)
  • index zatížení (např.: 81)
  • rychlostní index (např.: T)
  • více viz Značení pneumatik
  • popř.speciální požadavek (homologace) výrobce vozidla

2. Subjektivní

vaše osobní volba

tzn. po výběru správného rozměru pneu (+indexů) bychom měli vybrat pneumatiku, která je pro nás vhodná. Přihlédnout bychom tedy měli i k následujícím aspektům:

  • styl jízdy (agresivní, klidný,...)
  • počet ujetých km (četnost, délka jízd)
  • požadavky na kvalitu pneu (kilometrový výkon, hlučnost pneu, odvod vody)

Pokud zodpovíte výše uvedené dílčí body, můžete si již snadno vybrat druh pneu a typ dezénu:

    Druh pneumatiky (korespondující se stylem jízdy)

    Sportovní

    + je tužší, velmi odolná při rychlé jízdě (obzvláště při rychlém průjezdu
      zatáčkami)

    - je hlučnější, má nižší kilometrový výkon, nižší komfort jízdy

    Komfortní

    + je měkčí, dobře tlumí nerovnosti vozovky, je tichá, má vyšší kilometrový
      výkon

      Typ dezénu

      Symetrická pneumatika

      • určená pro vozy nižší a střední třídy (omezeně i pro vozy vyšší kategorie)
      • dezén je symetrický, pozice na vozidle je tedy libovolná

      Asymetrická pneumatika

      • určená pro vozy střední a vyšší kategorie, vyráběná v provedení „komfortní“ i „sportovní“
      • vnitřní strana dezénu se liší od strany vnější, každá má svoji specifickou funkci, obvykle vnitřní strana zajišťuje odvod vody, přenos záběrových a brzdných sil na vozovku, strana vnější zajišťuje vedení v přímém směru a stabilitu v zatáčkách

      Směrová pneumatika

      • určená pro vozy střední a vyšší kategorie, vyráběná většinou v provedení „sportovní“ tyto pneu mají šipkou (umístěnou na boku) určený směr otáčení na voze, zajišťují velmi dobrý odvod vody, jsou ale hlučnější a mají nižší kilometrový výkon 

      3. Volba odborného pneuservisu

      Posledním, ne však nejméně důležitým aspektem je volba kvalitního odborného pneuservisu – tedy servisu, který nabídne kompletní služby od těch základních (montáž, vyvážení - motorista by si měl všímat stavu i čistoty servisní techniky) až po služby doplňkové (bezplatná kontrola stavu pneumatik, mytí kol, huštění speciální směsí plynů, měření a seřízení geometrie...)