zde se nacházíte:
Úvod > Rádce > Výběr a značení pneu

Výběr a značení pneu

Výběr pneumatik

Pokud vybíráme pneumatiky pro svůj vůz, je nutné dodržet tři následující aspekty:

1) Objektivní – schválení vozidla do provozu

tzn. při výběru pneumatiky je prioritním kritériem velký technický průkaz, kde jsou uvedeny údaje o pneu povolených pro Váš vůz, a to:

2) Subjektivní – vaše osobní volba

tzn. po výběru správného rozměru pneu (+indexů) bychom měli vybrat pneumatiku, která je pro nás vhodná. Přihlédnout bychom tedy měli i k následujícím aspektům:

  • styl jízdy (agresivní, klidný,...)
  • počet ujetých km (četnost, délka jízd)
  • požadavky na kvalitu pneu (kilometrový výkon, hlučnost pneu, odvod vody)

Pokud zodpovíte výše uvedené dílčí body, můžete si již snadno vybrat druh pneu a typ dezénu:

DRUH PNEU (korespondující se stylem jízdy)

SPORTOVNÍ PNEUMATIKA:
+ je tužší, velmi odolná při rychlé jízdě (obzvláště při rychlém průjezdu
  zatáčkami)
- je hlučnější, má nižší kilometrový výkon, nižší komfort jízdy

KOMFORTNÍ PNEUMATIKA:
+ je měkčí, dobře tlumí nerovnosti vozovky, je tichá, má vyšší kilometrový
  výkon

TYP DEZÉNU

SYMETRICKÁ PNEUMATIKA
určená pro vozy nižší a střední třídy (omezeně i pro vozy vyšší kategorie)
dezén je symetrický, pozice na vozidle je tedy libovolná

ASYMETRICKÁ PNEUMATIKA
určená pro vozy střední a vyšší kategorie, vyráběná v provedení „komfortní“ i „sportovní“
vnitřní strana dezénu se liší od strany vnější, každá má svoji specifickou funkci, obvykle vnitřní strana zajišťuje odvod vody, přenos záběrových a brzdných sil na vozovku, strana vnější zajišťuje vedení v přímém směru a stabilitu v zatáčkách

SMĚROVÁ PNEUMATIKA
určená pro vozy střední a vyšší kategorie, vyráběná většinou v provedení „sportovní“ tyto pneu mají šipkou (umístěnou na boku) určený směr otáčení na voze zajišťují velmi dobrý odvod vody, jsou ale hlučnější a mají nižší kilometrový výkon (jsou pozvolna nahrazovány asymetrickými pneumatikami)

3) Volba odborného pneuservisu

posledním, ne však nejméně důležitým aspektem je volba kvalitního odborného pneuservisu – tedy servisu, který nabídne kompletní služby počínaje těmi základními – montáž, vyvážení,... (motorista by si měl všímat stavu i čistoty servisní techniky) až po služby doplňkové (bezplatná kontrola stavu pneumatik, mytí kol, huštění speciální směsí plynů, měření a seřízení geometrie...)

Zátěžové indexy LI

Index

Kg

Index

Kg

Index

Kg

Index

Kg

50

190

72

355

94

670

116

1 250

51

195

73

365

95

690

117

1 285

52

200

74

375

96

710

118

1 320

53

206

75

387

97

730

119

1 360

54

212

76

400

98

750

120

1 400

55

218

77

412

99

775

121

1 450

56

224

78

425

100

800

122

1 500

57

230

79

437

101

825

123

1 550

58

236

80

450

102

850

124

1 600

59

243

81

462

103

875

125

1 650

60

250

82

475

104

900

126

1 700

61

257

83

487

105

925

127

1 750

62

265

84

500

106

950

128

1 800

63

272

85

515

107

975

129

1 850

64

280

86

530

108

1 000

130

1 900

65

290

87

545

109

1 030

131

1 950

66

300

88

560

110

1 060

132

2 000

67

307

89

580

111

1 090

133

2 060

68

315

90

600

112

1 120

134

2 120

69

325

91

615

113

1 150

135

2 180

70

335

92

630

114

1 180

136

2 240

71

345

93

650

115

1 215

137

2 300

Rychlostní indexy SI

Index

km/h

Index

km/h

Index

km/h

Index

km/h

A2

10

B

50

K

110

S

180

A3

15

C

60

L

120

T

190

A4

20

D

65

M

130

H

210

A5

25

E

70

N

140

V

240

A6

30

F

80

P

150

W

270

A7

35

G

90

Q

160

Y

300

A8

40

J

100

R

170

ZR

nad 240