Energetické štítky pneumatik
![](/fileadmin/user_upload/obrazky/stitek_EU_znaceni_pneu_01.jpg)
Od 1. 5. 2021 došlo v celé Evropské unii ke změně v označování pneumatik.
Na nových štítcích se změnila struktura uvádění tříd valivého odporu a účinnosti brzdění na mokré vozovce, zatímco hlučnost se uvedla jako množství decibelů a současně na škále písmeny A, B nebo C. Zákazníci navíc získají po načtení QR kódu ze štítku přístup k doplňujícím informacím o konkrétní pneumatice v online databázi EPREL (European Product Registry for Energy Labelling = Evropská databáze výrobků s energetickým označením).
Na štítku pneumatiky se mohou od 1. května 2021 objevit také dva nové piktogramy. První z nich informuje o záběru pneumatiky na sněhovém povrchu (3PMSF), přičemž v některých zemích EU je již toto označení u zimních pneumatik povinné. Druhý piktogram je určen především pro skandinávské země a definuje záběr pneumatik na ledovém povrchu. Toto označení by měly mít především pneumatiky s měkkou směsí, které se ale u nás ve střední Evropě nepoužívají.
![](/fileadmin/user_upload/obrazky/stitek_EU_znaceni_pneu_02.jpg)
Další změna se týkala dodávek (kategorie C1 a C2): U obutí pro osobní a dodávková vozidla již není třída D nevyužita, jako tomu bylo dříve, ale přesunuly se do ní pneumatiky, které patřily do třídy E. Pneumatiky s vlastnostmi na úrovni tříd F a G se v aktuálním štítkování nově posunou do třídy E. Současně platí, že se omezily maximální povolené hodnoty valivého odporu a brzdné dráhy na mokrém povrchu.
Na novém štítku se také snížil počet hodnot na abecední a barevně označené škále ze sedmi na pět. Třídy A až C zůstaly beze změny. Pneumatiky C1 určené pro osobní auta, resp. C2 určené pro dodávky, které byly dosud v třídě E podle valivého odporu a přilnavosti za mokra, jsou nyní zařazeny do třídy D, která se v praxi dosud nepoužívala. Pneumatiky, dosud patřící do tříd F a G, se pak nově zařadily do třídy E. Tím se štítek stal pro spotřebitele přehlednějším a srozumitelnějším.
A proč to všechno? Podle zástupců EU by nový štítek měl pomoci spotřebiteli vybrat si snáz obutí s vyšší úsporou paliva a zároveň mu poskytnout informace o brzdných vzdálenostech. Volba pneumatik s nižším valivým odporem totiž může vést k úsporám paliva a také k nižším emisím. Informace o hluku při jízdě zase mají dopomoci snižovat hladiny hluku způsobované silničním provozem.
![](/fileadmin/user_upload/obrazky/znaceni_pneu-EU-web.jpeg)
Starší označení
1. listopadu 2012 Evropská unie zavedla povinné značení pneumatik. Na jeho základě musí být včechny pneumatiky hodnoceny s ohledem na spotřebu paliva, brzdný výkon na mokru a vnější hlučnost.
Všechmy pneumatiky vyrobené od 1. července 2012 disponují informačním štítkem. Od 1. listopadu 2012 jsou všechny pneumatiky (kromně nákladních) viditelně označeny a to buď nálepkou na pneumatice, anebo štítkem hned vedle ní.
Štítky obsahují tři základní hodnocení:
- Úspora paliva
Míra valivého odporu pneumatiky, která má vliv na efektivitu spotřeby paliva vozidla. Hodnotí se od A (nejvyšší hodnocení) do G (nejnižší hodnocení). - Přilnavost za mokra
Hodnota schopnosti pneumatiky brzdit na mokré vozovce. Přilnavost za mokra se hodnotí od A (nejvyšší hodnocení) do F (nejnižší hodnocení). - Hlučnost
Vnější hluk vydávaný pneumatikou se měří v decibelech. Třída hlučnosti pneumatik je uvedena v podobě černých zvukových vln v počtu od jedné (tiché) do tří (hlasité).
3. Třída vnějšího hluku odvalování - vnější hlučnost pneumatiky
Tento štítek ukazuje hodnotu vnější hlučnosti pneumatiky uvedenou v decibelech.
- Hodnota splňující EU normu platnou od roku 2016 nižší o více než 3dB.
- Hodnota splňující EU normu platnou od roku 2016 nižší o 0 - 3dB.
- Hodnota splňující EU normu platnou od roku 2016.